Monday, 19 September 2016

KETAHUI 3 SEBAB KENAPA PELANGGAN LARI.



Masalah yang paling ditakuti oleh seorang peniaga adalah kehilangan pelanggan setia. Persoalannya, adakah mereka tidak lagi menggunakan produk yang sama atau mereka cuma membeli daripada peniaga yang lain? Saya ambil contoh membeli ikan atau sayur di pasar tani, ada pelanggan hanya membeli di gerai yang sama dan ada juga yang membeli di gerai yang berlainan walaupun beli barang yang sama. 

Ya pelanggan kita sebenarnya masih menggunakan produk yang sama, cuma mereka membeli daripada orang lain. Walaupun itu aya itu hak mereka, tetapi pelanggan-pelanggan setia perlu dibina sebab jika tidak dibina dikhuatiri bisnes tidak mampu bertahan lama. 

Sebelum berpanjang lebar cerita tentang membina pelanggan setia, jom kita ambil tahu dahulu kenapa pelanggan lari. Pelanggan anda tidak mungkin lari melainkan 3 SEBAB berikut ;


#1 APABILA PENIAGA TIDAK KENAL PELANGGAN.

Ramai orang yang berniaga tidak mengenali pelanggan mereka dengan lebih mesra. Mereka sekadar membeli mengguna produk anda sahaja, tidak lebih daripada itu.  Kenalilah mereka sedikit-demi sedikit, sekurang-kurangnya ambil lah tahu kenapa mereka menggunakan produk yang anda, nama mereka, tempat tinggal mereka dan lain-laina lagi. Kemesraan menghasilkan kejelikatan persuadaraan sesama. 


#2 APABILA SEMUA PENIAGA SAMA SAHAJA TIADA BEZA. 

Apabila membeli produk jenama Q tiada beza samada membeli daripada  peniaga A atau B, maka bisnes kita mungkin akan terancam. Binalah satu nilai tambah dalam perkhidmatan yang anda lakukan untuk mencari kelainan dalam perkhidmatan jualan. Kita ambil contoh kenapa orang lebih serasi dengan doktor di klinik tertentu? itulah kehebatan value added service yang ditawarkan oleh sesetengah doctor.   



#3 APABILA PERKHIDMATAN TIDAK MEMUASKAN. 

Apabila peniaga atau rakaniaga gagal memberikan perkhidmatan yang memuaskan kepada pelanggan, pelanggan pun akan cabut lari. Jangan sesekali membuat transaksi niaga tanpa berkokunikasi dengan mereka. Ambil tahu kenapa pelanggan memilih produk anda, bagaimana kaedah pemakanan yang betul, membuat follow up selepas beberapa hari pelanggan mengambil produk anda. Apabila anda berkomunikasi dengan mereka, mereka sudah pasti rasa puashati sebab perkhidmatan anda memang berbeza dengan orang lain.


Akhir qalam, saya doakan anda tidak melakukan tiga perkara di atas dan dapat menjaga pelanggan masing-masing. Semoga berjaya.