Saturday, 10 September 2016

BERITA BAIK! UNTUK YANG ADA MASALAH CONSISTENCY : GUNAKAN 3 CARA MUDAH INI



Beza antara orang gagal dan berjaya adalah consistency. Orang yang gagal melakukan kerja tidak atau kurang consistent berbanding dengan orang yang berjaya. Tidak kira di dalam apa jua bidang baik penjagaan kesihatan, kerjaya, perniagaan, perhubungan dan lain-lain. Melakukan kerja dengan istiqamah atau consistent menjadi satu task yang sangat mencabar dalam dunia, bagi saya ia lebih mencabar daripada berdepan dengan seokor harimau yang lapar. 

Baiklah masalah consistency ini jika tidak diurus dengan baik, ia akan menjadi parasit kepada kejayaan kita. Walaupun ia nampak seperti biasa tetapi kesannya sangat negatif. Untuk melakukan sesuatu dengan lebih consistent lakukanlah 3 tip ringkas berikut: 

  
1. Buat lah Perkara Yang Senang-Senang Dulu.

Ingat perkara yang mudahpun akan menjadi payah jika sekajap buat sekejap tidak. Jika anda sudah belajar tetapi kurang beramal perkara mudah pun boleh jadi complicated. Maka untuk memudahkan sesuatu tugasan, biasakanlah dengan melakukan perkara-perkara yang senang dahulu, sebagai contoh kita tahu untuk berjaya dalam bisnes online, kita perlu membuat lebih kurang lima kali posting sehari, tetapi memadailah dengan permulaan 2 atau 3 kali sehari posting dan copy writing yang ringkas sahaja dahulu. Lama kelamaan, barulah ia jadi mudah dilakukan secara consistent.  


2. Buat Awal-Awal Jangan Tunggu Minit-minit Terakhir.

Sikap suka bertangguh juga akan membantutkan usaha untuk melakukan sesuatu usaha secara consistent. Perancangan yang baik amat membantu di dalam hal ini. Untuk lebih consistent, lakukanlah sesuatu tugasan di awal waktu jangan tunggu last minit baru nak buat. Melakukan sesuatu di saat-saat terakhir, akan menjadikan seseorang itu rasa tekanan di tahap yang tinggi dan besar kemungkinan menemui jalan kegagalan.  


3. Terokailah Kesannya : Your Pain & Gain 

Apabila kita sudah tahu pain and gain dalam usaha kita, maka beristiqamahlah untuk melakukan sesuatu yang betul secara consistent sehingga berjaya. Fikirkan apakah kesakitan atau kerugian jika kita tidak dapat membuat perkara yang patut kita buat secara berterusan. sebagai contoh tidak dapat membuat posting di facebook selama dua minggu akan menyebabkan anda kehilangan pelanggan yang ramai. Serta fikirkan apakah hasil yang akan anda kecapi sekiranya anda mampu melakukan sesuatu secara beretrusan. Hebat bukan! 

Akhir qalam, semoga perkongsian ini dapat membantu anda untuk melakukan sesuatu kerja dengan lebih istiqamah demi kejayaan anda dalam hidup mahupun dalam bisnes.